به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا چین می تواند از کاهش تورم فرار کند؟

پایگاه خبری فولاد ایران- در دو سال گذشته، سیاستگذاران در اکثر اقتصادهای بزرگ جهان با یک معضل رکود تورمی طاقت‌فرسا مواجه بوده‌اند. آنها همزمان با تورم بالا دست و پنجه نرم کرده‌اند که نرخ‌های بهره بالا را می‌طلبید، و همینطور ترس از رکود اقتصادی که معمولاً به کاهش سیاست‌ها نیاز داشت.
در این راستا، استثنا چین است که اکنون هم با کاهش رشد و هم با تورم پایین خطرناک دست و پنجه نرم می کند: رکود، نه رکود تورمی.
ارقام جدید نشان می دهد که قیمت های مصرف کننده در ماه جولای 0.3 درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است، اما فشار کاهش تورم گسترده تر است. قیمت های صادرکنندگان و سایر تولیدکنندگان در حال کاهش است. عدم پرداخت اوراق قرضه توسط سازنده املاک در 6 آگوست یادآور رکود مداوم مسکن در چین است و نرخ رشد «اسمی» اقتصاد (که اثرات تورم را از بین نمی‌برد) به زیر نرخ واقعی تعدیل شده با تورم کاهش یافته است. این نشان می دهد که بسیاری از قیمت ها در سراسر اقتصاد در حال کاهش هستند.
این ترکیب رشد آهسته و خطر کاهش تورم نگران کننده است. اما این یک معضل نیست. دولت چین به دنبال اصلاح امور با کاهش تشریفات اداری و تنظیم مقررات سازگار با مصرف‌کننده است، اما از دو ابزار سیاستی آشکار غفلت کرده است: نرخ بهره و هزینه‌های دولت مرکزی.
به گزارش فولاد ایران، بانک مرکزی نرخ ها را تنها 0.1 درصد کاهش داده است. با توجه به کاهش تورم، هزینه واقعی استقراض در حال افزایش است. و اگرچه وزارت دارایی از دولت‌های محلی می‌خواهد که اوراق قرضه منتشر کنند، اما انجام کارهای بیشتری برای آن سخت است. این بار بر روی پرتنش ترین بخش ماشین های مالی چین، یعنی دولت های محلی و ابزارهای تامین مالی آنها می افتد.
چندین باور در اینجا وجود دارد که ممکن است مانع از دولت مرکزی شود. اولین دیدگاه است که این محرک بیهوده است. برخی از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که بنگاه‌ها و خانوارها وام نمی‌گیرند، زیرا در حال حاضر با بدهی و ترس از آینده اقتصادی چین مواجه هستند. با این حال، این تنها موارد تسهیل مالی قوی‌تر را تقویت می‌کند، که اشتغال را تثبیت می‌کند، درآمد وام گیرندگان خصوصی را بهبود می‌بخشد و در نتیجه احساس ناامنی اقتصادی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به نظر عجیب می‌رسد که بگوییم تسهیل پولی قبل از اینکه واقعاً امتحان شود، نمی‌تواند کارساز باشد.
به نظر می رسد برخی از مقامات چینی نیز دچار این اشتباه شده اند. آنها با آگاهی از اینکه اعتماد مصرف کننده پایین است، به مواردی مانند افزایش ساعات کاری شهربازی ها و تسهیل تجارت لوازم قدیمی دست زده اند. در واقع، بهترین راه برای تقویت اعتماد و هزینه، ایجاد شغل و افزایش دستمزدها است.
دولت چین همچنین ممکن است بر این باور باشد که محرک اقتصادی با اصلاحات اقتصادی بلندمدت در تضاد است. شی جین‌پینگ، رهبر آن، به‌طور قابل‌توجهی مشتاق ترویج رشد «با کیفیت بالا» – نوآورانه، با درآمد خوب، سبز و انعطاف‌پذیر – به جای رشد «کیفیت پایین» است، مانند هزینه‌کردن در زیرساخت‌های اضافی، تولید ارزان یا ساخت‌وساز مسکن سوداگرانه.
با این حال، اگر سیاستگذاران برای رفع تورم بیشتر تلاش نکنند، رشد چین، با کیفیت بالا یا پایین، بیهوده کند خواهد بود.


منبع: اکونومیست

۲۲ اَمرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۳۷
تعداد بازدید : ۳۲۲
کد خبر : ۶۶,۶۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید