پایگاه خبری فولاد ایران- علیرغم وعدههای بزرگ در چند سال گذشته، به نظر میرسد که ما هنوز برای دستیابی به حمل و نقل بار توسط کامیون های الکتریکی، فاصله زیادی داریم. اگرچه باتریهای لیتیوم یونی به لطف سرمایهگذاری بیشتر در تحقیق و توسعه در سالهای اخیر قدرتمندتر شدهاند، اما هنوز قادر به تامین انرژی کامیونهای بزرگ برای حمل بار در سراسر کشورها نیستند. با این حال، در حالی که قبلاً تنها چند شرکت قصد توسعه این فناوری را داشتند، اکنون طیف گستردهای از شرکتهای خودروهای برقی فکر میکنند که در دهه آینده گزینههای حمل و نقل بار را تولید خواهند کرد.
اشنایدر یکی از اولین شرکت هایی بود که ناوگان کامیون های برقی باتری (BEV) را اعلام کرد و از برنامه خود در سال 2021 رونمایی کرد و سال گذشته ناوگانی را در کالیفرنیای جنوبی راه اندازی کرد. برخی از ایالتها در سالهای اخیر تلاش زیادی برای تشویق تولیدکنندگان کامیون برای سرمایهگذاری در توسعه خودروهای الکتریکی انجام دادهاند، بهطوریکه هیئت منابع هوایی کالیفرنیا از کامیونسازان میخواهد تا از سال 2024 فناوریهای EV سنگین را شروع کنند تا ناوگانهایی با آلایندگی صفر تا سال 2035 راهاندازی شود.
مارک رورک، مدیرعامل اشنایدر اظهار داشت: «این کار زمان بر است. مدتی طول خواهد کشید تا کامیونهای برقی با باتری را دریافت کنیم، اما سوختهای جایگزین دیگری مانند هیدروژن وجود دارد که ممکن است زودتر ما را با انتشار صفر به آنجا برساند، اما کمی طول میکشد.»
با این حال، کالیفرنیا در برنامه های خود برای توسعه فناوری کامیون های برقی در مسافت طولانی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، پیشرو است. در حال حاضر، باتریهای غولپیکر مورد نیاز برای تامین انرژی کامیونهای دوربرد میتوانند بیش از 400000 دلار هزینه داشته باشند و کامیونها باید برای مدتهای طولانی در طول سفر خود توقف کنند، که به دلیل از دست دادن زمان، هزینهها را بیشتر افزایش میدهد. اما کالیفرنیا کاربردهایی برای حمل و نقل الکتریکی کوتاه مدت، مانند حمل بار از بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ به انبارهای داخلی، بدون نیاز به توقف و شارژ پیدا کرده است.
به گزارش فولاد ایران، کالیفرنیا از مشوقهای مالی برای تشویق شرکتها به خرید کامیونهای برقی استفاده میکند و کمکهای مالی آژانس دولتی بالغ بر 288000 دلار برای هر وسیله نقلیه میشود. انتظار می رود این امر تقاضا را افزایش دهد و خودروسازان را تشویق به تولید کامیون های برقی بیشتر کند. این ایالت برنامههایی را برای ممنوعیت تردد کامیونهای دیزلی از بنادر خود از سال 2035 اعلام کرد که این امر شرکتها را بیشتر تشویق میکند. نیویورک، نیوجرسی، ماساچوست، اورگان و واشنگتن همگی اهداف مشابهی را اعلام کرده اند. در حال حاضر، کامیون های برقی تنها یک درصد از کامیون های مورد استفاده در بنادر کالیفرنیا را تشکیل می دهند که نشان می دهد برای تبدیل کل ناوگان راه طولانی در پیش است.
منبع: Oilprice