به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اقتصادهای ایالات متحده و چین در شرف انفصال؟!

پایگاه خبری فولاد ایران- بیش از یک سال پیش، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده در یک سخنرانی استدلال کرد که واشنگتن در تلاش برای جدا شدن از چین نیست و گفت که "جدایی کامل" اقتصادها برای هر دو کشور "فاجعه بار" خواهد بود. یک هفته بعد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، عبارتی را از اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا وام گرفت و گفت که ایالات متحده سیاست "ریسک زدایی" و عدم جدایی را دنبال می کند.
این لفاظی برای رد انتقاد چینی ها مبنی بر اینکه ایالات متحده اقداماتی مانند کنترل صادرات مرتبط با فناوری را برای محدود کردن رشد چین انجام می دهد، طراحی شده بود. مقامات دولت بایدن می خواستند بفهمد که ایالات متحده به اقدامات خود برای حفاظت از امنیت ملی و اقتصادی ادامه خواهد داد، حتی در شرایطی که این کشورها تلاش کردند روابطی را که پس از پرواز یک بالن جاسوسی مشکوک چینی بر فراز ایالات متحده به پایان رسیده بود، تثبیت کنند.
به گزارش فولاد ایران، این رابطه آزمایشی دوباره در این هفته مورد توجه قرار گرفت، زمانی که رئیس جمهور جو بایدن تعرفه های واردات خودروهای الکتریکی چینی و سایر محصولات انرژی پاک را به شدت افزایش داد. پکن رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرد که به تعهد خود مبنی بر «عدم جدایی از چین» عمل نمی‌کند، در حالی که منتقدان بایدن را متهم کردند که او تحت تاثیر کارمندان در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا و میشیگان - میدان‌های نبرد حساس انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر- قرار گرفته است. برخی نیز اظهار می کنند که رئیس جمهور دموکرات از تعرفه ها به عنوان سلاحی استفاده می کند تا در تلاش برای نگاه سخت تر به چین نسبت به دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود در رقابت های کاخ سفید امسال، بهره برداری کند.
در حالی که کارشناسان واشنگتن در مورد شایستگی استفاده از تعرفه ها برای محافظت از صنعت ایالات متحده بحث می کردند، تعداد کمی اقدامات اعلام شده را "جداسازی" یا نشانه ای از شروع یک جنگ تجاری جدید می دانند.
Emily Kilcrease، کارشناس تجارت در مرکز یک اندیشکده امنیت جدید آمریکا، گفت که عوارض بالاتری که روز سه‌ شنبه بر خودروهای الکتریکی و سایر محصولات با فناوری پاک از جمله باتری‌ها اعلام شد، «تشدید دستور کار کاهش خطر» بود.
ریسک زدایی اصطلاحی است که همه چیز را از کاهش تهدیدات امنیتی از پکن گرفته تا تنوع بخشیدن به وابستگی ایالات متحده به زنجیره های تامین چین را پوشش می دهد. او گفت بایدن بخش هایی را در مرکز رقابت آمریکا و چین هدف قرار داده بود، اما عامل جدیدی را با تعرفه ها اضافه کرد. او گفت: "ابزارهای پیش‌فرض سیاست، مانند کنترل‌های صادرات، در حوزه‌های فناوری که چین از قبل ظرفیت قابل توجهی دارد، کاملاً بی‌اثر هستند."
کلیت ویلمز، یکی از مقامات تجاری سابق کاخ سفید در دولت ترامپ، اصطلاح متفاوتی داشت که نشان‌دهنده تمرکز ویژه اقدامات جدید بر بخش‌های خاص بود. او گفت: «مقابله بین جداسازی کامل و صرفاً عدم ریسک، شکاف بسیار گسترده‌ای دارد. و این جدایی استراتژیک است.»
یک کارشناس تجاری گفت که بهترین تفسیر از تعرفه ها این است که واشنگتن تلاش می کند چین را از دستیابی به جای پایی در بخش هایی از بخش انرژی پاک در حال ظهور ایالات متحده باز دارد. اقداماتی برای جلوگیری از دستیابی چین به فناوری پیشرفته ایالات متحده، مانند نیمه هادی ها. سالیوان این استراتژی محدود را که بر بخش‌های کلیدی مانند هوش مصنوعی متمرکز شده است، به عنوان رویکرد «حیاط کوچک، حصار بلند» توصیف کرد.
سوال برخی این بود که آیا بایدن در اعتراض به رای دهندگان یقه آبی که او و ترامپ در سراسر کمربند زنگ صنعتی ایالات متحده دوست دارند، رویه خود را تغییر می دهد یا خیر. پس از بازنگری قانونی تعرفه هایی که ترامپ در طول جنگ تجاری خود بر 300 میلیارد دلار کالاهای چینی وضع کرده بود، بایدن - که در زمان معرفی آنها از تعرفه ها انتقاد کرده بود - این تعرفه ها را حفظ کرد، اما بقیه را بر روی محصولات انرژی پاک اضافه کرد.
ویلمز گفت: "آنچه می بینید نمادهای زیادی است که به وضوح از نظر سیاسی هدایت می شود." جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تعرفه واردات خودروهای برقی چینی و سایر محصولات انرژی پاک را در این هفته افزایش داد. دوبرابر کردن تعرفه بر نیمه هادی های چینی به 50 درصد نیز تأثیر محدودی خواهد داشت زیرا ایالات متحده تعداد کمی از این تراشه ها را وارد می کند. در مقابل، هر گونه هدف قرار دادن محصولات نهایی که شامل تراشه باشد، حرکت جدیدی را برای جداسازی نشان می‌دهد. براد ستسر، کارشناس تجارت در شورای روابط خارجی، گفت که بهترین تفسیر از تعرفه ها این است که واشنگتن تلاش می کند چین را از دستیابی به جای پایی در بخش هایی از بخش انرژی پاک در حال ظهور ایالات متحده باز دارد.
ستسر گفت: "افزایش تعرفه در بخش‌هایی که از لحاظ تاریخی ادغام نشده‌اند، مانند خودروهایی که چین منبع اصلی تامین برای ایالات متحده نبوده است، از آنجایی که بقیه تجارت را پوشش نمی دهد، به نظر من نمی تواند منجر به جدایی بیشتر شود."


منبع: فایننشال تایمز

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۸
تعداد بازدید : ۲۲۱
کد خبر : ۶۹,۵۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید