به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درخواست جی 7 از کشورهای در حال توسعه ثروتمند برای پرداخت هزینه تغییرات آب و هوایی

پایگاه خبری فولاد ایران- پس از اینکه مذاکرات سازمان ملل در رسیدن به هدف جدید بودجه برای کمک به کشورهای فقیرتر برای مقابله با گرمایش جهانی شکست خورد، رهبران گروه 7 قرار است از کشورهای در حال توسعه ثروتمندتر مانند چین و عربستان سعودی بخواهند تا هزینه تغییرات آب و هوایی را بپردازند.
این گروه معتقدند کشورهای توسعه یافته باید برای اثرات انتشار گازهای گلخانه ای هزینه کنند. گفتگوهای سازمان ملل در بن، که طی دو هفته و با حضور صدها نماینده ملی برگزار شد، روز پنجشنبه به پایان رسید و با اختلافات و مواضع مستحکم همراه بود که منجر به پیشرفت اندکی در مورد توافق جدید شد.
به گزارش فولاد ایران، فشار برای انجام اقدامات اقلیمی اکنون بر سر رهبران گروه ۷ که در ایتالیا نشست می‌کنند، قرار دارد. سازمان ملل باید هدف سالانه 100 میلیارد دلاری برای تامین مالی کشورهای فقیرتر را در اجلاس بعدی آب و هوا COP29 سازمان ملل در باکو جایگزین کند. پیش‌نویس بیانیه G7 که توسط فایننشال تایمز مشاهده شد، نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان موافقت خواهند کرد که باید برای کشورهای فقیرتر منابع مالی تامین کنند، اما همچنین از کشورهایی که جزو کشورهای در حال توسعه طبقه‌بندی می‌شوند، اما از نظر اقتصادی پیشرفته‌تر هستند، می‌خواهند تا هزینه ها را پرداخت کنند.
پیش نویس بیانیه G7 با اشاره به توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش جهانی، گفت: هدف جدید "فرصتی منحصر به فرد برای تقویت چشم انداز مالی بین المللی آب و هوا در این دهه حساس است".
بحث‌ها در بن مملو از این بود که کشورهای در حال توسعه مضطرب معتقد بودند که جهان توسعه‌یافته، که از لحاظ تاریخی بیشترین انتشار گازهای گلخانه‌ای را داشته است، باید از نظر مالی مسئول خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی باشد. کشورهای غربی ثروتمندتر معتقدند که کشورهای در حال توسعه ثروتمندتر از جمله چین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هند و برزیل نیز باید به یک صندوق جهانی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوا کمک کنند.
در ماه آوریل، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت که بسیاری از اقتصادهای نوظهور با افزایش نفوذ اقتصادی به تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه ای تبدیل شده اند. او گفت، کشورهایی که "در 30 سال گذشته سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه ای داشته اند، باید در امور مالی عمومی نیز مشارکت داشته باشند".
در جریان مذاکرات در بن، عربستان سعودی به نمایندگی از گروه عربی، استدلال کرد که کشورهای توسعه یافته به رهبری ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید سالانه 441 میلیارد دلار برای تامین مالی آب و هوا برای کشورهای در حال توسعه فراهم کنند.
کشورها همچنین بر سر تعهد جهان به دور شدن از سوخت‌های فسیلی - یکی از جنبه‌های مهم توافق در COP28 در دبی در سال گذشته - با هم مناظره کردند و یکی از ناظران گفت که مذاکره‌کنندگان حتی برای توافق بر سر این که در چه مسیری از مذاکرات مورد بحث قرار گیرد، مشکل داشتند.
سیمون استیل، دبیرکل تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد، گفت که مذاکرات "گام‌های کوچکی رو به جلو" برداشته است، اما "بسیاری از مسائل حل نشده" پیش از باکو باقی مانده است.
آلدن مایر، دستیار ارشد اندیشکده E3G متمرکز بر آب و هوا، گفت: گفتگوهای بن تأکید کرد که تحقق توافق کشورها در COP28 در مورد نیاز به کاهش 43 درصدی انتشار جهانی تا سال 2030 چقدر چالش برانگیز خواهد بود.
متن G7 همچنین برنامه‌هایی برای حذف تدریجی زغال‌سنگ در جایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2035 کاهش نمی‌یابد، و همچنین افزایش 6 برابری ذخیره‌سازی برق تا سال 2030 را تأیید می‌کند. این پیش‌نویس همچنین می‌گوید کشورها تا سال 2025 یارانه‌های ناکارآمد سوخت‌های فسیلی را حذف خواهند کرد و «تلاش‌های فشرده‌ای برای کاهش تقاضا و استفاده سوخت‌های فسیلی انجام خواهند داد.»


منبع: فایننشال تایمز

۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۱۷۲
کد خبر : ۶۹,۸۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید