به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پنج دلیل برای خوشبین بودن به اقتصاد 2024

پایگاه خبری فولاد ایران- بسیاری نگران بودند که سال 2023 سال رکود باشد. معلوم شد که سال تاب آوری قابل توجه بود.
به نظر می رسد که اقتصاد ایالات متحده از فرود نرمی لذت می برد که بسیاری معتقد بودند تقریبا غیرممکن است.
به گزارش فولاد ایران، تورم به طور چشمگیری کاهش یافته است، بیکاری همچنان پایین است و فدرال رزرو می تواند در ماه مارس کاهش نرخ را اعمال کند.
جاستین وولفرز، استاد دانشگاه میشیگان، گفت: «داستان بزرگ سال 2023 این است که ما به نرمی فرود آمدیم.»
ولفرز خاطرنشان کرد که اقتصاد نه تنها از سریعترین رکود تا به حال بازگشته است، بلکه بر جنگ در اوکراین، شوک‌های قیمت نفت، ناکارآمدی سیاسی و مسائل بی‌شماری دیگر غلبه کرده است.
اما اقتصاد ایالات متحده هنوز با خطرات و چالش های واقعی مواجه است، از جنگ اسرائیل و حماس گرفته تا بازار مسکن. و با این حال دلایل ملموسی برای خوش بین بودن به اقتصاد سال 2024 وجود دارد، چالش هایی که نسبت به یک سال قبل راحت تر دیده می شوند.
کاهش قابل توجه تورم
بسیاری در وال استریت و واشنگتن انتظار داشتند که تورم پس از رسیدن به بالاترین حد چهار دهه در ژوئن 2022 کاهش یابد. اما تعداد کمی پیش بینی می کردند که چقدر سریع اتفاق می افتد. قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.1 درصد افزایش یافت که نسبت به 9.1 درصد در ژوئن 2022 کاهش چشمگیری داشت.
اعلام پیروزی بر تورم
تورم بسیار کاهش یافته است، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را به اندازه یک هیولا که تهدیدی برای از بین بردن اقتصاد و وحشت سرمایه گذاران بود، متوقف کرد.
مقامات فدرال رزرو در حال حاضر حتی در حال کاهش نرخ بهره برای سال 2024 هستند، نتیجه ای که نشان دهنده پیروزی در جنگ علیه تورم است.
سال پرفروش برای سهام
کاهش تورم، محو شدن ترس از رکود اقتصادی و کاهش نرخ بهره، وال استریت را برانگیخت.
سهام ایالات متحده با افزایش 9 هفته ای باعث شد S&P 500 ، سال را با جهش به پایان برساند - طولانی ترین برد برد از سال 2004. نزدک 43 درصد افزایش یافت و بهترین سال خود را در دو دهه اخیر ثبت کرد.
بازار داغ کار
علیرغم افزایش نرخ های فدرال رزرو، نرخ بیکاری تنها در 3.7 درصد است که نزدیک به پایین ترین سطح نیم قرن اخیر است.
اگر این روند ادامه داشته باشد، باید از هزینه های مصرف کننده - محرک اصلی اقتصاد ایالات متحده - حمایت کند.
چک های حقوق بیش از قیمت ها
در بخش اعظم بهبود اقتصادی ناشی از کووید-19، قیمت‌ها سریع‌تر از چک‌های حقوق افزایش یافته‌اند، که به معنای کاهش دستمزدهای واقعی، متناسب با تورم است.
با این حال، این روند اخیرا شروع به تغییر کرده است و چک های حقوقی به تورم نزدیک شده است.
رخدادهای غیرمنتظره
البته، چند سال گذشته به همه یادآوری کرد که چگونه تحولات غیرمنتظره ای مانند همه گیری کووید-19 یا حمله روسیه به اوکراین می تواند خوش بینانه ترین پیش بینی ها را از بین ببرد.
این احتمال وجود دارد که رویدادهای قو سیاه دیگری ظاهر شود و تصویر اقتصادی سال 2024 را تیره کند.
نگرانی دیگر انتخابات ریاست جمهوری 2024 است. رقابت برای کاخ سفید مطمئناً تحت تأثیر اقتصاد خواهد بود. این مهمترین مسئله برای رای دهندگان است، اما برعکس آن نیز می تواند صادق باشد.


منبع: CNN

۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۲۳۰
کد خبر : ۶۸,۲۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید