به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مسیر جایگزین زنجیره تامین ایالات متحده

پایگاه خبری فولاد ایران- با افزایش تنش های تجاری بین دولت های غربی و پکن، مشاغل چینی به طور فزاینده ای از سرمایه گذاری در کشورهایی از جمله ویتنام و مکزیک حمایت می کنند. طبق آخرین داده‌های FDI Markets، در طول سال منتهی به مارس، حداقل 41 پروژه تولیدی و لجستیکی چین برای مکزیک اعلام شد، در حالی که حداقل 39 پروژه برای ویتنام برنامه‌ریزی شده بود. این نشان دهنده بالاترین تعداد پروژه های اعلام شده در هر دو کشور از زمانی است که FDI Intelligence شروع به ردیابی اخبار سرمایه گذاری خارجی و اعلامیه های شرکت در سال 2003 کرد. مکزیک و ویتنام اکنون از ایالات متحده به عنوان مقاصد اصلی پروژه های تولیدی و لجستیکی چین پیشی گرفته اند. 
تایلند، مالزی، مجارستان و مصر نیز از سطوح بی سابقه پروژه های چینی در سال منتهی به پایان مارس استقبال کردند. این تحولات نشان می‌دهد که چگونه، در حالی که شرکت‌های چندملیتی و سیاستمداران غربی به دنبال قطع وابستگی دهه‌ها به کارخانه‌ها در چین و محدود کردن نقش این کشور در عرضه محصولات حیاتی هستند، تولیدکنندگان چینی در حال افزایش حضور خود در خارج از کشور هستند. 
به گزارش فولاد ایران، نمودار خطی تعداد اعلان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در بخش‌های تولید و لجستیک، براساس مقصد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری چین در قطب‌های تولیدی رقیب در حال افزایش است. شرکت صنعت خودرو شانگهای در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ماه گذشته تعرفه های جدیدی را بر روی 18 میلیارد دلار کالاهای چینی اعلام کرد، به دنبال صرف بودجه محدود خود برای توسعه خارج از کشور هستند. 
از آنجایی که ایالات متحده بیشتر از کشورهایی فراتر از چین وارد می کند، مشاغل چینی نیز صادرات به این کشورها را افزایش می دهند. 
بر اساس داده های گمرک چین، ارزش کل صادرات چین به مکزیک و تایلند بین سال های 2017 تا 2023 بیش از دو برابر شده و به 158.7 میلیارد دلار رسیده است. صادرات کلی چین در مدت مشابه تنها 49 درصد رشد کرد و به 3.4 تریلیون دلار رسید. 
طبق گزارش اداره کل گمرک چین، صادرات قطعات کامپیوتری چین به ویتنام بین سال‌های 2017 تا 2023 بیش از سه برابر شده و به 1.7 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، مشاوره گروه اوراسیا در آوریل اشاره کرد که مازاد تجاری ویتنام با ایالات متحده نه تنها به دلیل تغییر واقعی تولید از چین، بلکه به دلیل اینکه شرکت‌های چینی صرفاً محصولات را از طریق ویتنام تغییر می‌دهند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. داوین چور، استاد اقتصاد در کالج دارتموث نیوهمپشایر، می‌گوید، باید به مسیرهای غیرمستقیم نگاه کرد که از طریق آن ایالات متحده همچنان به زنجیره‌های تامین چین متصل می‌شود. آدری لیانگ، نماینده فروش در شرکت تولید کننده چاقو و ابزار سامیت اینترپرایز، گفت که به مدت 26 سال در یک کارخانه واحد در یانجیانگ، در استان گوانگدونگ در جنوب چین مستقر است، اکنون در حال نصب دومین سایت در ویتنام است. او گفت که مشتریان از سامیت اینترپرایز خواسته بودند تا به "دلایل سیاسی" و تعرفه های پایین تر روی کالاهای ویتنامی، با وجود هزینه های تولید بالاتر و سطح مهارت پایین کارگران داخلی، سایتی را در ویتنام در نظر بگیرد. او افزود: "اگر مشتریان این نیاز را نداشتند، ما به ویتنام نمی رفتیم." جک یه، نماینده فروش شرکت چینی تولید کوله پشتی Xiamen Obaili، گفت که هنوز مزیت های زیادی برای فعالیت در چین وجود دارد و اشاره کرد که تولید چینی از مزیت زمان تحویل، هزینه و کیفیت بهتر برخوردار است. او گفت، اما اگر دونالد ترامپ، که تهدید به سرکوب شدیدتر تجارت چین کرده است، دوباره به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود، این شرکت سایت های خارج از کشور را در نظر می گیرد.

 

منبع: فایننشال تایمز

۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۱۷۳
کد خبر : ۶۹,۷۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید